zondag 1 april 2012

Varkenswangen in de slowcooker


Vorige week plaatste ik een bestelling bij OKvlees voor goed, biologisch vlees.  Al vond ik het wel raar, vlees bestellen via internet en het dan gaan ophalen in het postkantoor, het vlees (bevroren, goed verpakt met droog ijs) zag er heel goed uit!  Een van de dingen die ik eens wou proeven, maar die ik bij de lokale slager niet vond, zijn varkenswangen. En nu ik ze geproefd heb komen ze zeker nog wel eens terug op het menu: het was overheerlijk! Ik heb ze zo bereid:
  • 650 gr varkenswangen
  • 300 gr sjalotten, gepeld
  • 1 ui, gesnipperd
  • 250 gr spek, in blokjes gesneden
  • 250 ml Trappist bier (ik gebruikte Westmalle dubbel, een donker bruin bier met 7% alcohol)
  • 5 raapjes, in dobbelsteentjes gesneden
  • zout en peper
  • boter (grasboter)
Haal het vlees minstens 1 uur voor bereiding uit de koelkast.  Kruid met zout en peper.  Zet de slow-cooker aan op 'laag'.  Smelt een beetje boter in een gietijzeren pan en fruit de gesnipperde ui. Doe de uien in de slow-cooker.  Bak de spekblokjes in dezelfde pan en doe dan bij de ui in de slow-cooker.  Zet de pan op een hoog vuur, voeg een beetje boter toe en schroei de varkenswangen aan alle kanten dicht. Doe het vlees bij in de slow-cooker.  Fruit de sjalotten in de pan en leg ze op het vlees.
Blus de pan met het bier en roer goed om alles los te maken in de pan.  Doe het bier in de slow-cooker.  Zet het deksel op de slow-cooker en laat 4 uur staan.
Voeg de raapjes bij en laat nog zo'n 2 à 4 uur staan.


Geen opmerkingen: