donderdag 24 april 2008

Brownies met walnoten

Morgen is Liefste jarig èn geeft mijn papa een drink omdat hij met pensioen is gegaan. Vanavond ga ik dus stapels van deze brownies bakken. Het is een receptje van Nigella Lawson, ze zijn poepsimpel om te maken èn overheerlijk!

Nodig:
375 gr zachte ongezouten boter
375 gr pure chocolade, goede kwaliteit (culinair of couverture)
6 grote eieren
1 eetlepel vanille extract
500 gr fijne suiker
225 gr bloem
1 theelepel zout
300 gr gehakte walnoten (walnoten in een plastic zakje doen en met een deegroller op kloppen; het moeten stukjes zijn, geen poeder)

Bereiding:
Verwarm de oven voor op 180°C. Doe bakpapier in de bakvorm (ong. 33 x 23 cm).
Smelt de boter met chocolade in een pan of microgolfoven en laat lichtjes afkoelen.
Klop, in een grote kom, de eieren met de suiker en het vanille extract. Meng de bloem met het zout. Voeg het boter/chocolademengsel bij het eier/suikermengsel en roer goed. Voeg de bloem toe en blijf roeren tot alles goed gemengd is. Voeg dan de gehakte walnoten toe en meng nog eens goed. Giet het mengsel in de bakvorm. Bak gedurende 25 minuten. De bovenkant is dan lichter bruin en droog, maar de binnenkant moet nog kleverig zijn en niet droog.
Laat afkoelen op een rekje en snij in stukjes. Eet een stukje voor je ze aan je gasten presenteert, want gegarandeerd blijft er geen stukje over!

1 opmerking:

dit ben ik... zei

Ik maak ze ook dikwijls. Maar meestal maak ik de helft zonder noten en de helft met, omwille van allergieën ed. Eenmaal met pecannoten ipv walnoten, en dat was ook lekker.