vrijdag 2 juli 2010

Citroensiroop

Moeilijkheid: *
Bereiding: 30 minuten
Ik heb regelmatig een boel citroenen, waarvan ik enkel de schillen gebruik om limoncello te maken. Met het sap maak ik al eens citroensorbet, maar deze keer maakte ik citroensiroop. Mijn jongens vinden het fantastisch lekker en het is met deze warmte ook nog eens dorstlessend.

Nodig:
citroenen
ruwe rietsuiker

Bereiding:
Pers de citroenen. Filter het sap en weeg het. Doe het citroensap in een pot met dikke bodem en voeg evenveel suiker toe. Breng aan de kook, zet het vuur zacht en laat een 15 minuten pruttelen.

Doe in goed propere flessen en sluit af. Laat afkoelen. Bewaar geopende flessen in de koelkast.
Doe een bodempje citroensiroop in een glas en vul aan met fris bruisend water. Ook lekker over ijs of pannenkoeken.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Waarom moet het sap gewogen worden? Ik vermoed dat je x delen suiker op y delen sap moet mengen, maar de juiste verhouding is niet vermeld.
Groeten, Marjan

Candy in Wonderland zei

doe het citroensap in de pot en voeg evenveel suiker toe: de verhouding is dus 1/1 ;)