maandag 5 september 2011

Homemade burgers

Het idee en de grote lijnen van het recept vond ik bij Es' Factory, maar ik moest er natuurlijk mijn eigen draai aan geven; net als Es gebruikte ik cups, ik zal het de volgende keer eens wegen en in grammen opschrijven.  Zowel broodjes als burgers werden door mijn (kieskeurige) jongens bestempeld als "zeker nog eens maken!" De broodjes zijn vegan (zonder ei, zonder melk en met biologische producten gemaakt), de burgers (helaas nog) niet.



Voor de broodjes:

1 cup warme sojamelk
een klont sojamargarine
2 teaspoon droge gist
3 cups speltmeel (voor lichtere broodjes doe je half om half met witte bloem)
2 tablespoons biologische meelverbeteraar (omdat ik nogal speltbloem gebruikt heb, voor witte bloem is de helft genoeg)
1 tablespoon rietsuiker
1 teaspoon zeezout
1/4de cup silken tofu

Voor de kalfsburgers:
500 gr zuiver kalfsgehakt
1/4de cup silken tofu (of 1 ei - ik had de tofu  nog staan en gebruik deze soms als vervanger voor ei)
zout, peper, nootmuskaat en (flink wat) kruiden naar smaak (ik gebruikte een kruidenmengsel voor spaghetti, aangezien ik ongekruid kalfsgehakt heb genomen)

Bereiding:
Smelt de klont boter in de warme melk en roer er de gist onder.  Doe de rest van de ingrediĆ«nten behalve het zout in een keukenrobot met kneedhaak, voeg de melk met gist toe en meng onder elkaar.  Voeg het zout toe en kneed het deeg ongeveer 6 minuten.  Het deeg zal nog een beetje kleverig zijn.  Hang een vochtige handdoek over de kom en laat 30 minuten rijzen.
Haal het deeg uit de kom op een met bloem bestoven werkvlak, sla al de lucht uit het deeg en kneed het even door tot een stevig deeg (voeg eventueel een beetje bloem toe).  Verdeel het deeg in 8 stukken en bol deze op.  Leg ze op een bakplaat die ingevet is, of waarop een stuk bakpapier ligt.  Bedek weerom met een vochtige handdoek - of zet je stoomoven op 70°C - en laat nog eens 30 minuten rijzen.
Verwarm de oven voor op 200°C.  Besmeer de broodjes met melk, bestrooi met sesamzaadjes en bak ze gedurende 15 minuten.
Meng intussen alle ingrediĆ«nten voor de kalfsburgers en vorm burgers met een serveerring (of maakt afgeplatte gehaktballen).  Bak de kalfsburgers op redelijk hoog vuur aan weerskanten bruin, maar laat ze niet te lang bakken (ze mogen nog rozig zijn vanbinnen), anders worden ze te droog.
Serveer de burgers tussen een broodje met wat sla, tomaten, augurken, rode uiringen,....en met saus naar keuze.
Serveer er eventueel lekkere versgebakken frieten bij (op de foto met geroosterde venkel).

Geen opmerkingen: